Økonomer i julestemning – den store juleøltesten 2009

Nå er November allerede her, og julen nærmer seg med stormskritt. Et sikkert tegn på nettopp dette er at juleølet har kommet i butikker og vinmonopol. For å teste årets juleøl i god polecon.no-stil, ble det satt sammen et panel bestående av to samfunnsøkonomer, Per og Sjur, og en politisk økonom, Jon. Både privat og offentlig sektor og et bredt politisk spekter var representert. Det ble kjøpt inn juleøl (og en ikke-juleøl) til testen fra både vinmonopol og butikk.

Av de ca 20 innkjøpte ølsortene, ble 15 testet. Grunnen til å utelate noen få var at det begynte å bli sent og panelet hadde smakt ganske mange og var slitne. Det var øl med alkoholprosent fra 4,7-10. Svakest var Aass Juleøl på boks, og N’Ice Chouffe var sterkest. Det var flere som romsterte opp mot ti prosent, deriblant Aass Juleøl Premium og Nøgne Ø God Jul.

Som seg hør og bør på en politisk/økonomisk blogg, måtte panelet dele ut Sveriges Riksbanks økonomipris til minne om Alfred Nobel, heretter kalt Nobelprisen i økonomi. Panelet hadde opptil 10 Nobelpriser i økonomi å dele ut til hver øl, basert på gjennomsnittet av den individuelle anbefaling fra hvert medlem. Resultatet rundes av til nærmeste halve Nobelpris i økonomi.

Nobelprisene blir utdelt utelukkende på smak, man kunne selvfølgelig tatt pris og tilgjengelighet inn over seg også, men da ville det blitt mye mer avansert. Vil en billig 5 være et bedre kjøp enn en dyr 7 etc. Smaken er selvfølgelig subjektiv, men panelet ansees å være et tverrsnitt av norske økonomer i slutten av tjueårene, og representativ for denne testens hovedmålgruppe.

Metodikken var enkel, et glass til hver av panelmedlemmene, gjerne med litt påfyll fra merker med store flasker. Ingen spytting eller denslags, her skal ølet smakes nedover hele ganen og ned i magesekken. Det ble bestemt å ikke ha julemat til, ettersom dette var en drikkeseanse og alle øleneskulle dømmes på likt grunnlag.

Testen er lagt opp kronologisk, med dertilhørende kommentarer. Trykk på et bilde for å lese bedømmelsen.

Testens vinnere var Ringes Julebokk og Aass Juleøl Premium. Begge sterkøl fra Vinmonopolet med 9% alkohol, koster henholdsvis Kr 32,20 og Kr 35,80 for 0,3l-flaske og absolutt verdt prisen. Panelet ble spesielt imponerte av samspillet mellom farge, lukt og smak, samt en klar julefølelse som spredte seg i kroppen da ølet gikk ned ganen.Disse fikk henholdsvis 9 og 8,5 Nobelpriser i økonomi. Testvinnerne passer bra til det meste av den tyngre julematen som ribbe, pinnekjøtt og kalkun, og har man først juletorsken på bordet, så skal man ikke se bort fra det går i orden det også.

Når man ser på andre kvaliteter hadde Nørebros Julebryg det beste designet. Sammen med Nøgne Ø God Jul hadde denne de reneste linjene og klareste grafiske uttrykket. Minst profesjonelt utseende var belgieren, N’Ice Chouffe, men som til gjengjeld hadde flere språk på etiketten. Navnene var stort sett veldig klassiske, med et unntak i Berentsens Julefnugg, et artig navn.

Panelet koste seg hele kvelden, men som sagt,  da de til slutt bestemte seg for å kaste inn håndkleet, var det fremdeles noen flasker igjen. Disse får man komme tilbake til ved en senere anledning.

2 Replies to “Økonomer i julestemning – den store juleøltesten 2009”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.