Content marketing – kan vi ikke heller bare si innholdsreklame? av

June 8th, 2015

Om man hører på reklamefolkene på sosiale medier er det content marketing som er tingen om dagen. Innholdsreklame, som det heter på norsk, uten at noen bruker norske ord om dagen, er ikke like godt mottatt over alt. Mange er skeptiske til nettopp den type reklame, og det finnes noen hode argumenter for akkurat det. Jeg skal prøve å si noe om de positive sidene ved innholdsreklame, noe om de negative sidene, vise til hvorfor dagens reklamefolk tilsynelatende ikke kjenner historien i sin egen bransje og til slutt runde av med å svare på spørsmålet som alle ser ut til å stille seg selv, er innholdsreklame keiserens nye klær, altså vås uten verdi.

Hans-Petter Nygård-Hansen, som en representant for reklameindustrien, skriver følgende på sin blogg:

Det kan virke som vi har fått en helt ny måte å drive markedsføring på bare i løpet av de siste måneder. Det er feil. Innholdsmarkedsføring eller «content marketing» er ikke noe nytt, og har vært en økende trend de siste 3 årene.

Oi, tre år er jammen lenge. Innholdsreklame har nok eksistert noe lengre. I middelalderen dro konger og høvdinger rundt på skalder som underholdt med sanger og fortellinger om kongens heroiske akter. Kom og bli underholdt, bli tilhenger av kongen samtidig. I moderne tid har man eksempler som Dr.Ötkers bakepulver med oppskrift på siden av pakken, som senere ble bakebok. Man har Michelinguiden som skulle selge dekk og mang et firma har publisert tidsskrifter med god og nyttig informasjon til bønder, husmødre og andre yrkesgrupper. Selv har jeg kastet mang en Notaravis uten å lese den, et glimrende eksempel på god gammel innholdsreklame.

Er egentlig det så galt da? Nei, innholdsreklame kan være veldig bra. Når opplysningskontoret for kjøtt lager en kokebok, så lager de den sånn at folk kan lage kjøttretter. De har ekspertisen og de har ingenting de trenger å bevise. De er gode på kjøtt, rettene ser deilige ut og jeg kjøper kjøtt fra deres medlemsbedrifter for å lage maten. Perfekt. Hva om Coca-Cola gjør det samme? Kanskje Coca-Colas nye sommerkampanje er “grill med coca-cola.” Spennende oppskrifter på grillmat, tilfeldig plassert ved brusen i butikken. Den grillmaten ser god ut, kanskje jeg må ha med en colaflaske også. Egentlig også helt greit skulle en tro.

Hva med Bratz-bladet? Spesifikt siktet mot barn for å selge Bratz-dukker. Man kjøper et blad som basically er reklame rettet mot barn. Transformers-serien på TV, Pokemon, Barbie-filmene; selskaper som Bandai, Mattel og Nintendo tjener store penger på å lage tv og film spesifikt laget for å selge leker og spill til barn.

Det er her innholdsreklame blir vanskelig. Det er nemlig veldig vanskelig å regulere innholdsreklame. Man kan regulere aviser og magasiner til å merke betalt innhold, men kan man regulere McDonalds-appen som lar deg hoppe rundt i et platformspill for å samle gule buer? Kan man regulere GI Joe-filmene på lik linje med andre reklamer? Hvor går da grensen mellom spillefilm som reklame og merchandising fra spillefilm?

Reklamebransjen, igjen representert ved Hansen, mener at innholdsreklame gir deg som kunde merverdi, at det vil skape omtale i både tradisjonelle og nye medier basert på godt innhold. Alt dette er flott, men bransjen har ikke klart å komme opp med en god løsning på det evinnelige problemet, hvordan regulerer man en bransje som man i utgangspunktet ikke stoler på?

Er innholdsreklame keiserens nye klær? Igjen ja og nei. Å lage godt innhold til ens kunder skaper reell verdi man enten kan ta betalt for eller man kan bruke det som salgsfremmende virkemidler, og er man virkelig god er det begge deler. Det viktigste å huske på, er at sier man “JEG ELSKER CONTENT MARKETING” så har man grunnleggende misforstått hva det handler om.

Anbefalt lesning:
Jeg hater Content Marketing


Om forfatteren:  Med en mastergrad i Politisk Økonomi fra Handelshøyskolen BI, har jeg akkurat begynt å jobbe i markedsanalyse. Mine faglige interesser er i økonomisk vekst og rational choice.


Tags: