Taxinæringen har helt rett – lenge leve Uber av

January 22nd, 2016

Alle yrkessjåfører må ha løyve, taksameter må være i bilen for å kunne dokumentere kjøring. Så enkelt er det, og alle er enige i det.

Problemet er bare at definisjonene i dagens lovverk er utdaterte. Det tradisjonelle taxiløyvet krever kjentmannsprøve og mye annet, det er begrenset antall av løyver tilgjengelige og det skaper dårlige og dyre ordninger. Kjentmannsprøver erstattes av GPS og ved å tilpasse deltidskjøring vil man kunne skape sjåfører som legger litt oppå annen arbeidsinntekt, arbeidsledighetsstønad og annet.

I tillegg er definisjonen av taksameter ikke tilpasset at man i dag kan ha dette taksameteret som en app på mobiltelefonen. Alle turer registreres med rute og pris, samt vil man ha dokumentert turen på egen epost/mobiltelefon. Det er alltid kvittering, alltid sporbarhet.

Vi må la reguleringen styrkes, gi alle taxier, uber-sjåfører og mange andre mulighet til å kjøre, og utvikle seg videre med tiden.


Om forfatteren:  Med en mastergrad i Politisk Økonomi fra Handelshøyskolen BI, har jeg akkurat begynt å jobbe i markedsanalyse. Mine faglige interesser er i økonomisk vekst og rational choice.


Tags: , , , ,